Nyhedsbrev 31.05.2016

Nu går det stærkt, sommerferien nærmer sig med kraftige skridt.

Det er, som altid, en travl tid på TAGASKOLEN. Mange af vores studerende har i sidste uge været til skriftlige prøver i engelsk, dansk og matematik, mere præcist 15 forskellige prøver, dette kræver selvfølgelig meget af de studerende og underviserene. Men de klarer det til UG med kryds og slange. Det er ikke kun til prøverne, der bliver knoklet, de andre studerende hænger i med krum hals, det er som om, at solen har gjort noget positivt ved alle.

I kolonihaven er der et hold fra 3. sals afdelingen, der har sået grøntsager og plantet bærbuske, disse er så småt begyndt at pible op af jorden. Det bliver dejligt at kunne spise nogle af vores egne grøntsager og lave syltetøj af vores egne bær senere på året.

Jeg vil gerne komme med en lille fortælling om en af vores praktikker. Vi er til tider lidt kede af, vi ikke får brugt alle vores praktiksteder, da vi selv mener, vi er gode til at finde den helt rigtige praktik til den unge. En af vores unge vil gerne have en karriere inden for militæret, men som I nok ved, så kan det være svært for netop vores unge. Han har fået afslag på værnepligten. Det at komme i praktik i militæret er nærmest umuligt. På trods af dette har vi fået en praktikplads i en uge til august til den pågældende studerende. I denne praktik vil han blive vurderet, for at se om han har færdighederne til at aftjene sin værnepligt, altså er dette et muligt springbræt for vores studerende. Vi er meget glade for, at han får denne mulighed.

I sidste uge havde vi den månedlige fællesspisning. Det var en stor succes, der var 20, der dukkede op for at spise Lasses hjemmelavede fiskefrikadeller og remoulade. Det var dejligt, at det ikke kun var nuværende studerende der deltog, da vi fik besøg af 6 gamle studerende, der kom og fortalte om hvor godt det gik dem hver især. Vi håber vores næste fællesspisning bliver lige så stor en succes, her skal vi grille på Amager afdelingen og vil diske op med pølser, kartoffelsalat og andet godt BBQ.

Sommeren er desværre også en tid hvor vi skal til at sige farvel til nogle af vores studerende, men det er med ro i sindet, at vi sender dem videre. Endda hvor 80% skal videre i uddannelse. Det har været nogle dejlige år med godt og hårdt arbejde og masser af udvikling.