Nyhedsbrev 29.04.2015

Som nogle måske ved, havde vi reception fredag 17. april. De der var tilstede havde dejlige eftermiddag. De der ikke var der, skal ikke snydes for en lille ”stemningsrapport”. Jeg har efterhånden arbejdet med unge i mange år, og denne fredag eftermiddagen rummede mange ting og nyheder som gjorde mig glad. Vi fik til receptionen besøg af mange af vores tidligere og nuværende studerende, og det er en fornøjelse at se, hvor godt det går for dem alle. Vi havde inviteret nogle tidligere studerende til at komme og hjælpe, og det gjorde de rigtig flot. En var tjener hele aftenen og gik opmærksomt rundt og skænkede bobler til alle gæster. To andre tog sammen ansvaret for at buffeten var fyldt og der var rent og pænt hele tiden. Disse to tidligere studerende er i øvrigt begge godt videre i uddannelsessystemet; en går på grundforløbet til PAU og den anden er startet på PAU.

Vores nyeste studerende stod for en cocktailbar, som hun styrede med hård hånd efter bare 14 dages undervisning af en gourmetbartender. En anden studerende viste med stolthed de virkelige gode kunstværker frem, som han, og andre fra TAGASKOLEN, har lavet på vores kunstlinje med Lise Eiler.

En nuværende studerende fik masser af tid til at tale med værkføreren fra hans gamle praktiksted på Jan Nygaard BMW.

En anden tidligere studerende havde taget en ven med, som han viste sit gamle STU sted frem til. Han blev efter endt STU ansat af sit praktiksted, og har siden arbejdet der. Han har nu valgt at få afsluttet sin 9. kl. så han kan påbegynde tømreruddannelsen hurtigst muligt.

En af vores allerførste studerende var taget direkte fra Sønderjylland, hvor han er i millitæret, for at nå receptionen. Han kunne fortælle, at han nu er kommet ind i Den Kongelige Livgarde.

Udover ovenstående var der masser af andre studerende, der havde forberedt andre ting til receptionen, eksempelvis havde nogle lavet mad af forskellig art. Fælles for de studerende, gamle som nuværende, var, at de hyggede sig vildt meget. Mange af dem tog efterfølgende hinanden i hænderne og gik en tur i byen sammen.

TAGASKOLEN er et lille sted, og en af de ting man måske kan være bekymret for, hvis man ser det udefra, kunne være, om der bliver lavet et ordentligt ungdomsmiljø. Denne reception bekræfter, at et lille sted ikke nødvendigvis giver mindre ungdomsmiljø end et stort sted, tvært imod.

Det var en dejlig reception og vi gør det igen til næste år.

Ellers går dagligdagen godt på TAGASKOLEN. Vi har en smule travlt med at gøre en del af de studerende klar til diverse prøver i næste måned. Vi har i år 7 unge der skal til prøver, nogle på G niveau og andre på D niveau.

Endvidere er vi også startet godt op i kolonihaven, der sker flere ting der ude. Nogle er i gang med at plante, andre er i gang med at lave ting på huset. Til at hjælpe de unge med dette har vi ansat Bo, som har stor erfaring med netop dette område.

Mange hilsner